Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

Mod utilizare ASEBA

Date de identificare a probei

   1. Denumirea probei:  Sistemul de evaluare ASEBA pentru vârsta școlară- Achenbach System of Empirically Based Assessment –

2.       Acronim: ASEBA

3. Autor: Prof. dr. Thomas M. Achenbach & Prof. dr. Leslie A. Rescorla

4.       Autorul traducerii şi adaptării versiunii româneşti (dacă este cazul): dr. Anca Dobrean

5.       Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului probei: evaluarea competenţelor, a funcţionării adaptative şi a problemelor emotionale si comportamentale ale copiilor şi adolescenților (6-18 ani)

6.       Versiuni avizate: ediția 2001

7.       Forme paralele existente: -

8.       Manualul testului:

Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2009). Manualul ASEBA pentru vârsta școlară, chestionare și profile, 238 pagini, Cluj-Napoca, Editura RTS, 2009, ISBN ISBN 978-973-1816-27-2

9.       Licenţa de distribuire pentru România: SC RTS Romanian Psychological Testing Services SRL,

10.   Date de contact ale distribuitorului: Strada Uzinei Electrice nr. 15/15, Cluj-Napoca, 400378, Tel/Fax (+4) 0264-582276, http://rtscluj.ro/content/view/66/24

11.    Copyright: © 2001 T.M. Achenbach & L.A. Rescorla

12.   Preţ avizat de către CPR:

Pret total pachet: 1.272,44 lei

13.   Cuvinte cheie: problem comportamemtale si emoţionale, profiluri de sindroame, evaluare comportamentală, funcționare adaptativă.

Date despre tipul de aviz acordat şi modul de utilizare


1. Tip aviz acordat: perioadă nedeterminată

2. Anul în care a fost acordat avizul: 2015

3. Caracteristici tehnice (calificative acordate de către CM în procesul de avizare)

3.1. Bazele teoretice ale testului

3.2. Calitatea materialelor de testare

3.3. Etaloane

3.4. Fidelitate

3.5 Validitate

4. Domenii de utilizare: Psihologie clinică, Consiliere psihologică, Psihoterapie, Consiliere școlară, Psihologie judiciară, Psihologie educaţională

5. Scopul utilizării: diagnostic şi evaluare clinică, planificarea intervențiilor, screening, predictive.

6. Utilizatori: psihologi clinicieni, educaţionali, psihoterapeuți, psihologi cu drept de libera practica

7. Caracteristici psihice măsurate: functionare adaptativa, anxietate, depresie, problem de gandire, probleme sociale, ADHD,  probleme de comportament opozant, tulburare de conduita

8. Modul de utilizare (condiţii de utilizare): -

8.1. Grup ţintă:  evaluareacopiilor cu vârste cuprinse între 6 ani şi 18 ani.

8.2. Durata medie de aplicare: 15-20 minute

8.3. Modalităţi de aplicare: Se realizează în forma creion-hârtie.

8.4. Condiţii de aplicare: individual sau in grup

8.5. Modalităţi de scorare: Fiecare scor al itemului şi al scalei este prezentat pe un profil. În realizarea cotării sunt utilizate șabloane pentru a ajuta la transferul datelor de pe chestionare pe profiluri. Sunt necesare şabloane diferite pentru CBCL 6-18, YSR, şi TRF.

8.6. Durata de scorare: 5-10 minute

8.7. Rapoarte generate pe calculator: -

8.8. Detalii despre cursuri formative în utilizarea şi interpretarea probei:  -

9. Observaţii: nu este cazul